Search

Recension av CAMP-B

Updated: Feb 21

Under Black Week fick vi reklam via mail om en ny bok inom aktiehandel. Boken heter CAMP-B och är skriven av Johan Bynélius. Vi har läst ett tiotal böcker som behandlar aktiehandel och efter att man har läst 3-4 riktigt bra böcker så fick i alla fall vi en känsla av att det inte går att lära sig så mycket mer om aktiehandel från böcker utan minst 90% är bara upprepningar av det man redan läst i andra böcker. Denna bok fångade dock vårt intresse då den lovade guld och gröna skogar. Skämt åsido, författaren menade på att i denna bok kunde man lära sig en “banbrytande strategi” som skulle leverera minst 20% avkastning årligen.

Genom de 60 första sidorna i boken torterar författaren oss med klyschor kring investeringar och talar om hur bra han och hans företag är och hur dåliga alla andra är. Han berättar vidare att han inte har några idoler inom finansvärlden utan han har istället tittat på de bästa bitarna i sina förebilders strategier och satt ihop sin egna strategi. Detta kapitel är självklart kryddat med bilder på sina förebilder med sig själv närvarande (med lyckan i ansiktet som om han vore en tonårstjej på en Justin Bieber-konsert).

Om författaren verkligen vill att läsaren ska ta till sig boken borde han, eller hans publicist, läsa lite retorik. Den känns amatörmässigt skriven och får också oss som läsare att känna oss okunniga. Han skriver “kära läsare”, men det blir tomma ord när resten av texten genomsyras av tänket “fattar du det här så gör du, i annat fall kan det kvitta”. Vilket är bakvänt både om han verkligen vill sprida sin kunskap så att andra också kan dra nytta av hans råd eller om han mest av allt vill tjäna mycket pengar på sin bok, vilket han inte kommer göra om läsaren känner sig dumförklarad.

Det intressanta börjar efter en tredjedel där han går igenom vad CAMP-B står för. Vi går inte djupare in på strategin av rädslan att bli stämda av författaren men i korta drag så står varje bokstav för en viss parameter som man ska studera hos ett visst företag som man har tänkt att köpa aktier i. Det som är gemensamt för alla dessa parametrar att det inte finns några ungefärliga riktlinjer eller strikta ramar att röra sig inom. Strategin går ut på att göra mer eller mindre kvalificerade gissningar vid analys av ett bolag (egentligen ingen större skillnad mot vad övriga analyshus sysslar med). Ironiskt nog så tycker författaren att diversifiering inom innehav är dåligt men har inget emot att diversifiera analysparametrar vid val av bolag. Här verkar fler parametrar ge bättre resultat. Här och var i boken får vi vaga exempel på hur man kan analysera ett bolag medan det hade varit av stort värde enligt oss om författaren faktiskt gick igenom något av sina innehav och tog oss igenom analysen och beskrev utfallet av positionen i ett visst innehav. Det finns vissa räkneexempel och exempel på aktier som uppnår kriterierna, men exakt hur man ska göra får man aldrig veta.

Boken tar inte heller någon hänsyn till tidshorisont eller olika mål som individer kan ha. På ett ställe i boken står det att en analys kan visa att ett visst bolag uppfyller alla kriteriet utom priset som kan vara för högt för tillfället. Här är rådet att avvakta så länge som det krävs och gå in i aktien när den blir billig. Man kan behöva vänta i 30 år stod det (detta påminner mycket om en känd bloggare som i 20 års tid har sagt att bostadspriserna i Sverige är för höga och att det kommer en krasch men har istället gått miste om hela uppgången och fick köpa bostad när den var som dyrast). Här kan man enkelt anta en individ som är 30 år och vill börja investera och sluta jobba vid 50 års ålder. Om individen börjar investera i bolag som bara når en del av kriterierna så kommer individen att ta hem en avkastning under 20 år och kanske nå sitt mål. Ska individen gå strikt efter boken så finns det risk att individen inte har köpt sin första aktie den dagen målet behöver uppnås.

Avslutningsvis undrar vi vem boken är till för. Den är för avancerad och ouppmuntrande för nybörjare. Det finns inga förklaringar av begrepp i boken. Den som redan har läst mycket litteratur inom ämnet kommer inte finna några direkta nyheter i denna bok. Är man mittemellan så finns det bättre böcker att läsa, som säger mer matnyttigt på färre sidor. Kanske är den en reklamkampanj för författarens kapitalförvaltningsbolag som han skriver varmt om. Där används CAMP-B som metod och det skulle förklara varför boken aldrig kommer fram till det man som läsare hoppats på. Det är ju dumt att avslöja sina affärshemligheter. Det tar bort den kompetitiva fördelen, som författaren själv beskriver i boken. Denna bok har som tidigare nämnt många klyschor och vi kan väl fylla på med en till: Är det för bra för att vara sant… Ja, resten känner ni nog till själva.

11 views0 comments

Recent Posts

See All

Kryptovalutor del 2: Varför?

Fram till början av 70-talet fanns det något som heter guldstandard (guldmyntfot). Dollarn i USA var kopplad till guldet och innebar att innehavare av dollar kunde gå till banken och lösa in sin dolla

Förändringar i innehav v 20 del 2

Som vi skrivit i tidigare artikel har vi sålt inlösenaktier i Kinnevik och köpt aktier i Kinnevik. Vi har även sålt Paradox och ökat vårt innehav med samma belopp i Evolution Gaming. Däremot har vi va

Kryptovalutor del 1: Första kontakten

Första gången jag hörde talas om kryptovalutor var år 2011, det var i samma veva som jag ville investera på börsen. Börsinvesteringar blev dock inte av på nåt år tack vare inkompetenta bankmänniskor.